خجسته میلاد بزرگ جانباز تاریخ
نوشته شده توسط : boudika

حضرت عباس(ع) نخستین فـرزنـد حضرت علی (ع) و ام البـنـیـن، در چهارم شعبان سال 26 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. امـیـرالمومنین(ع) او را عـبـاس(شیربیشه) نـامـیـد؛ زیـرا در بـرابـر كـژی ها و باطل، ترشرو و در برابر نیكی ها، خندان و گشاده رو بود. كنیه اش اباالفضل و او را قمر بنی هاشم و سقا لقب دادند.

عباس در خانه پر مهر علی(ع) و در دامان مادری با ایمان و در كنار حسن و حسین(ع) رشد كرد و از این دودمان پاك و آسمانی، درس های بزرگ انسانیت، صداقت و اخلاق را فرا گرفت.

تربیت خاص امام علی(ع) بی‏ شك، در شكل دادن به شخصیت فكری و روحی بارز و برجسته این نوجوان، سهم عمده‏ ای داشت.

استعداد ذاتی و تربیت خانوادگی او سبب شد كه در كمالات اخلاقی و معنوی، پا به پای رشد جسمی پیش برود و جوانی كامل، ممتاز، شایسته و در جلوه‏ های انسانی و خرد، برتر از دیگران شود. او در بیشتر جنگ ها همراه حضرت علی(ع) بود و رشادتهای فراوانی از خود نشان داد.

پس از پدر در بیعت برادر و امام خویش یعنی امام حسن مجتبی(ع) بود و او را در حوادث و در مقابله و صلح با معاویه همراهی كرد. با شهادت امام حسن مجتبی(ع) زمینه برای تجلی جانبازی و وفاداری به برادر بوجود آمد.

او در حركت امام حسین(ع) از مدینه به مكه و از مكه تا كربلا بهترین پاسدار و علمدار كاروان و در حماسه عاشورای حسینی در كربلا امید كاروان حسینی و سقای تشنگان كربلا بود.

در شب عاشورا سال 61 هجری قمری حضرت ابوالفضل(ع) به امان نامه شمر پاسخ منفی داد و وفاداری خود را دگربار به برادر و امام خویش ثابت كرد. در روز عاشورا حضرت ابوالفضل(ع) جهت آوردن آب و رفع تشنگی اهل حرم به شریعه فرات رفت ولی با حمله نیروهای سپاه یزید، پس از جانبازی های فراوان و با لبی تشنه، جان پاك خود را به جانان بخشید و حماسه ای به یاد ماندنی از خود برجای گذاشت.

جانبازی های سقای كربلا در راه حق سبب شد تا چهارم شعبان برابر با ولادت او، در ایران اسلامی روز جانباز نام گذاری شود تا بهانه ای باشد برای تقدیر از انسانهایی كه همانند او ایثار، عشق و جانبازی در راه دین و مام وطن را سرلوحه قراردادند و امروز؛ روز پاسداشت از آنهاست.

امام خمینی (ره) در وصف جانبازان فرمودند: 'وقتی امثال شما قدرتمندان روحی را می بینم با این روحیه بزرگ و با این عظمت روح، خجالت می كشم كه خودم را یك انسان متعهد بدانم. زبان و پیام ما عاجز از ترسیم مقام بلندپایه عزیزانی است كه برای اعتلای كلمه حق و دفاع از اسلام و كشور اسلامی جانبازی نموده اند'.

اطلاع**149**9131**





:: برچسب‌ها: شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: